INTEGRASI DALAM INDUSTRI KANDUNGAN KREATIF
MALAYSIA
Oleh Azharul Azmir Kamarulzaman
Pengenalan
Terma `industri kandungan kreatif`
mula banyak diperkatakan di Malaysia pada tahun 2000-an seiring dengan
perkembangan teknologi. Kemunculan media baru, telefon pintar dan pelbagai
platform dan gajet canggih yang lain membawa dimensi baru kepada kandungan
kreatif yang selama ini lebih mirip kepada bentuk hiburan satu hala sahaja.
Dengan perkembangan ini, satu demi satu bentuk hiburan yang lebih interaktif
diperkenal dalam mengekalkan momentum daya tarik para penonton dan pengguna.
Dalam memastikan perkembangan industri
ini terus konsisten dengan kadar pertumbuhan yang kompetatif, amat penting bagi
industri ini diberikan perhatian khusus oleh pihak pentadbir industri dan
pengurusan tertinggi. Namun, dalam mewujudkan industri yang mapan, apa yang
penting bukanlah suntikan kewangan semata-mata, tetapi pihak pentadbir proaktif
untuk mewujudkan sebuah ekosistem industri yang konsudif dalam pelbagai aspek
termasuklah perundangan, galakan, prosedur dan sebagainya.
Oleh itu, sebagai pemain industri,
adalah amat penting bagi memperlihatkan komitmen, khususnya dalam
memperlihatkan bahawa industri ini adalah sebuah industri yang serius, berdaya
saing, berpotensi serta mampu memainkan peranan yang signifikan dalam
pembangunan ekonomi negara. Hanya dengan cara itu industri ini akan dilihat
secara serius oleh kerajaan sebagai industri yang penting dan dipermudah segala
urusan birokrasi.
Sinergi
Silang Industri
Dalam melihat kepentingan dan
signifikan industri kandungan kreatif ini kepada negara, kita harus melihat
industri ini dan hubungannya dengan pelbagai industri berkaitan. Ini
memandangkan kandungan kreatif mempunyai hubungan langsung yang agak akrab
dengan industri-industri lain.
Jika dahulu, industri kandungan
kreatif dan industri filem khususnya dilihat dari fungsinya yang lebih menjurus
sebagai platform hiburan dan propaganda semata-mata, kini ia sudah menjangkau
lebih dari itu. Ini memperkuatkan lagi hujah bahawa perfileman dan industri
kandungan kreatif tidak boleh dilihat sebagai satu bidang sahaja. Dengan
menjadi komoditi ekonomi penting di peringkat global, kandungan kreatif menjadi
elemen penting kepada pelbagai sektor huluan dan hilirannya yang lain seperti
pelancongan, teknologi, pengiklanan, penjenamaan dan lain-lain.
Dengan meyakini bahawa sifatnya yang
berintegrasi dengan pelbagai industri ini, kita berpotensi untuk melihat usaha
membangun industri kandungan kreatif bukan dari agensi industri kreatif, kebudayaan
atau multimedia semata-mata. Dengan itu, organisasi dari pelbagai bidang
seperti Jabatan Pembangunan Kemahiran (pembangunan skill pekerja kandungan
kreatif), Tourism Malaysia (mempromosi Malaysia melalui filem), Jabatan Warisan
Negara (pemeliharaan filem sebagai warisan negara), Arkib Negara (pembangunan
arkib filem), MATRADE (menggalak jualan hak kandungan kreatif sebagai komoditi
eksport) dan lain-lain dapat digerakkan dalam membantu perkembangan industri
ini.
Ini dapat dilihat apabila negara-negara
serantau seperti Singapura dan Thailand yang memberikan peruntukan amat besar
bagi penganjuran festival filem antarabangsa melalui peruntukan dari badan
penggalak pelancongan negara mereka. Hasilnya, Singapore International Film Festival dan Bangkok International Film Festival muncul sebagai antara festival
filem penting di rantau ini, yang pastinya sekaligus mempromosi negara mereka
dari aspek pelancongan, menggalak pelaburan di negara mereka, pemindahan
teknologi ke negara mereka, dan pelbagai lagi.
Selain itu, kandungan kreatif dalam
bidang muzik, permainan interaktif dan lain-lain mempunyai hubungan rapat
dengan perkembangan industri teknologi, yang menyaksikan pertumbuhan platform
pengedaran di medium digital seperti telefon pintar, televisyen pintar, malah
gajet lain seperti jam pintar dan lain-lain. Ia kemudian turut melibatkan
perihal perundangan, khususnya dalam soal hakcipta, hak pemasaran, kontrak dan
sebagainya.
Perkembangan industri kandungan
kreatif juga memberikan impak jeas terhadap bidang akademik dengan lahirnya
sekian banyak institusi pengajian tinggi yang menawarkan bidang pengajian
berkaitan seperti multimedia, perfileman, pembangunan aplikasi, penataan bunyi,
dan lain-lain. Ini termasuklah yang menawarkan kursus-kursus berkaitan pengajian
sosial, yang memberikan penekanan terhadap subjek berkaitan kandungan kreatif
dalam konteks sosio budaya dan lain-lain. Ini semua tidak termasuk
pengaplikasian kandungan kreatif sebagai mekanisme dan bahan dalam pedagogi
pembelajaran dalam pelbagai bidang pengajian.
Gerak
Kerja Industri
Selain melihat integrasi industri
kandungan kreatif dengan industri berkaitan yang lain, aspek integrasi juga
harus diberikan penekanan dalam gerak kerja industri ini sendiri. Ini
terutamanya yang berkaitan dengan perihal pentadbiran, perundangan dan
penguatkuasaan industri. Salah satu penyelidikan yang dijalankan oleh Pusat
Kajian & Apresiasi Filem (PKAF) menyatakan bahawa dasar, perundangan dan
pentadbiran industri filem yang berkesan harus memenuhi tujuh kriteria utama
iaitu (1) jelas, (2) terarah, (3) terperinci, (4) menyeluruh, (5) konsisten,
(6) menggalak serta (7) lengkap melengkapi.
Sebagai contoh, industri perfileman
negara semakin hari memperlihatkan kelancaran gerak kerja apabila beberapa
agensi seperti Multimedia Development Corporation (MDeC), Suruhanjaya
Komunikasi & Multimedia Malaysia (SKMM) dan Perbadanan Kemajuan Filem
Nasional (FINAS), Jabatan Filem Negara (kini bergabung dengan FINAS) diletakkan
dibawah seliaan Kementerian Komunikasi & Multimedia Malaysia (KKMM) yang
baru ditubuhkan, berbanding penyeliaan dari beberapa kementerian berbeza
sebelumnya.
Namun begitu, beberapa agensi teras industri
perfileman masih dibawah kementerian yang dilihat kurang sesuai. Contoh yang
paling jelas adalah apabila Lembaga Penapisan Filem (LPF) diletakkan dibawah
Kementerian Dalam Negeri (KDN). Ini mewujudkan perbezaan sudut pandang dalam
melaksanakan bidang tugas dan bidang kuasa terbabit. Kementerian Dalam Negeri
mungkin akan melihat penapisan filem sebagai `satu usaha penguatkuasaan`,
manakala Kementerian Komunikasi & Multimedia akan melihat penapisan filem
sebagai `satu usaha pengawalan kualiti`.
Content
Malaysia Pitching Centre
Salah satu usaha mewujudkan gerak
kerja yang berintegrasi dalam industri ini adalah dengan wujudnya Content
Malaysia Pitching Centre, iaitu pusat sehenti yang berperanan sebagai pembantu
dan pemudahcara para pembikin kandungan kreatif dalam mendapatkan bantuan
kewangan, rundingan dan bimbingan dalam melaksanakan projek kandungan kreatif mereka.
Ini merupakan satu usaha yang wajar dijadikan rujukan, tentang bagaimana
integrasi boleh diaplikasi dalam sebuah industri dengan pelbagai elemen.
Pusat ini lahir dari kesedaran KKMM
melihat kepentingan gerak kerja yang bersepadu di antara setiap agensi. Oleh
kerana itu, bahagian bertanggungjawab berkenaan usaha galakan di FINAS, SKMM
dan MDeC digabungkan dibawah Content Malaysia Pitching Centre ini. Penglibatan wakil
pelbagai agensi dalam penyelarasan berpusat akan memudah, melancar dan
meningkatkan keberkesanan usaha penyaluran dana dan bimbingan konsultasi
penerbitan, pemasaran dan lain-lain untuk industri kandungan kreatif.
Signifikan
Akreditasi
Integrasi juga harus diwujudkan dalam
penyelarasan kelayakan penggiat industri. Dalam mewujudkan sebuah industri yang
ditadbir urus secara profesional, amat penting mempunyai satu sistem akreditasi
yang diiktiraf secara bersama oleh semua agensi yang berkaitan. Dalam bidang
pendidikan, kita dua cabang akreditasi utama adalah melalui Agensi Kelayakan
Malaysia (MQA) dan Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK), yang mewakili bidang
pengajian tinggi akademik dan skill kemahiran.
Oleh itu, penglibatan dalam industri
memerlukan satu standard kelayakan yang boleh digunapakai dalam peringkat
industri. Kerana itulah diwujudkan Creative Content Industry Guild (CCIG), yang
ditubuhkan dibawah seliaan FINAS dan Unit Pengurusan Prestasi & Pelaksanaan
(PEMANDU), sebagai sebuah badan berkecuali yang dipertanggungjawabkan
mengendalikan pentauliahan para penggiat industri. Ia merupakan satu inisiatif
dibawah Program Transformasi Ekonomi (ETP) yang menjadi pelan induk pembangunan
negara menuju negara maju pada tahun 2020.
Penulis melihat timbul banyak salah
tanggapan tentang akreditasi yang diwujudkan dalam industri. Ini kerana ramai
melihat akreditasi sebagai persepsi. Timbul persoalan bahawa yang mempunyai
akreditasi tidak semestinya lebih mahir berbanding yang tidak dinilai dalam
akreditasi. Soal itu sepatutnya tidak timbul.
Persepsi bahawa akreditasi untuk
menilai `siapa yang lebih bijak` atau `siapa yang lebih berkemahiran` adalah
sesuatu yang tidak tepat. Akreditasi dalam industri diwujudkan sebagai satu
sistem atau tatacara dalam industri. Bayangkan jika sebuah industri ditadbir
tidak mengikut tatacara atau piawaian, dan hanya diurustadir mengikut `ikut
rasa` dan `agak-agak`. Oleh kerana itulah pentingnya akreditasi dalam industri,
bukan untuk menilai `siapa hebat`, tetapi keperluan mewujudkan sistem dan
tatacara dalam mengurus industri secara profesional.
Penutup
Seharusnya diakui bahawa setiap
tindakan mempunyai pro dan kontra. Apa yang dibahaskan disini adalah mengikut
perspektif industri. Penulis cuba untuk memberikan gambaran bagaimana
siginifikannya integrasi dalam sesebuah pengurusan dn pentadbiran sesebuah
industri.
Namun, ingin ditegaskan bahawa penulis
tidak menbincangkan usaha melahirkan filem atau kandungan kreatif yang baik
secara khusus di sini. Itu soal lain, dalam konteks yang lain. Penulis sedang
membicarakan tentang usaha mengurus dan mentadbir sebuah industri. Usaha
mewujudkan sistem yang berintegrasi dan bersepadu harus dilihat secara positif,
kerana hanya dengan itu, sebuah industri maju akan dapat dicapai; yang pastinya
sedikit sebanyak memberikan kesan kepada kualiti kandungan kreatif yang
dihasilkan.
Assalamualaikum.wr.wb. perkenalkan nama saya Ibu Anita Tki Malaysia, saat menulis ini saya teringat memory masa lalu.saya sangat tergugah hati melihat coretan hati yang ibu tulis. saya jadi teringat tentang masa-masa sulit dulu,karena iktiar dan usaha , seolah2 menjadi dendam bukan lagi motivasi, cuma satu tujuan saya pada saat bagaiman caranya untuk bangkit..singkat kata berbagai macam iktiar dan cara yang saya lalui, mengingat pada saat itu hutang saya 1,2m yang tidak sedikit, belum lagi bunga renternir yang bertambah. karena usaha, kesungguhan hati, akhirnya menemukan jalan /solusi . saya percaya ALLAH ITU TIDAK DIAM MAHA PENYAYANG , cobaan itu bukan lah ujian tapi hadiah yang tersilmut untuk kebahagiaan yang sebenar2nya. Sudah banyak para normal yg kami mintai angka togel dan uang gaib cuma Ki Witjaksno yg berhasil alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus. jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi Ki Witjaksno:+62852_2223_1459. ingat kesempatan tidak akan datang untuk yang kedua kalinya
ReplyDeleteKLIK-> BOCORAN TOTO 2D 3D 4D 5D 6D